Synlighet fortjenes gjennom en ekte interesse for å skape verdi for merkevarens publikum. Handlinger og arbeid for å levere på den interessen belønnes med tillit og selvforsterkende synlighet.
Etter hvert vil ting gå av seg selv – medier og publikums oppmerksomhet vil ikke kreve finansiering gjennom et markedsbudsjett, fordi merkevaren har gjort seg fortjent til oppmerksomhet og interesse gjennom handlinger som har pågått over lang tid. Konsistens bygges over tid og belønnes med tillit. Tillit skaper troverdighet, lojalitet og vekst, og markedsbudsjettet kan heller brukes til å samhandle med publikummet ditt.
Harley Davidson er eksempel på en merkevare som har jobbet med dette over lang tid. De tilbyr ikke bare motorsykler, men en livsstil som fortsatt omfavnes av nye generasjoner som ønsker å bli del av en kultur assosiert med frihet og rebell.
What’s not to like – vil vi ikke alle heller trakte etter den typen synlighet og vekst?
Kom i gang
Begynn med noen sentrale spørsmål.
Er hele organisasjonen genuint interessert i å løse problem for publikum? Det krever at hele organisasjonen kjenner publikum (målgruppe), vet hvilke(t) problem som skal løses og hvordan det skal gjøres.
Er noen i organisasjonen villige til å stikke hodet sitt fram, gjøre seg selv synlig? Det gjøres for eksempel gjennom å “ta ordet” i sosiale og tradisjonelle medier, koble seg på offentlige meningsutvekslinger – generelt oppsøke og plassere seg selv på steder med stor potensiell synlighet.
Er leder klar for å ta tydelig og synlig ansvar? Leder er merkevarens viktigste merkevare ambassadør og demonstrer gjennom handlinger og prioriteringer hva som er viktig og hvordan kulturen skal bygges.
Er kulturen kjennetegnet av punkt nummer 1? Drives menneskene av å begeistre publikum sånn at det skaper salg og nye forretningsmuligheter? Er de stolte av å jobbe med merkevaren sånn at de selv har lyst til å bidra til positiv synlighet?
Pågår en kontinuerlig jakt etter gode samarbeid med andre som deler vårt engasjement? Strategiske samarbeid er ikke bare smarte fordi 1 + 1 kan bli mye mer enn 2. De kan også bringe med seg synlighet i nye målgrupper – som våre partnere sitt publikum. (Vipps var for eksempel heldig som ble født og vokste opp i DNB som ga umiddelbar tilgang til en stor og relevant målgruppe).
Jobbes det strategisk med synlighet? Har noen i organisasjonen ansvar for å overvåke utviklingen? Fanges det opp hvis merkevaren diskuteres i media, og responderes det umiddelbart? Har noen fokus på tilvekst og frafall av følgere og respondenter i sosiale medier? Gjøres evalueringer sånn at vellykkete og mislykkete aktiviteter brukes for å tilføre ny læring og innsikt?
Mennesker og virksomheter som jobber strukturert, og sørger for at alt arbeid er forankret i en overordnet merkevare strategi, vil lykkes best med å skape synlighet. Mer positiv oppmerksomhet gir mer vekst, trivsel og verdiskaping.
Les og la deg inspirere av hva andre gjør, her er et tidligere blogginnlegg med et par eksempler.
Lykke til!
Knowing Why as - Privacy Policy - Terms of Service