"Jeg klarer ikke å akseptere at norske ledere ikke ønsker synlighet!"

Kristine Sirnes, strategisk rådgiver

Fundamentet i god ledelse er å møte behovene til de som følger dem, og akkurat nå ønsker folk seg ledere som skaper håp. Det krever synlighet, og det er en helt unik mulighet for norske virksomheter.

Her er 20 grunner for å inspirere ledere i norske virksomheter til å bli mer synlige:

1. Institusjonell tillit til for eksempel media og myndigheter kollapser (55%), mens tillit til merkevarer eksploderer (68%). (Edelman)

2. Formålsdrevne selskap opplever 57% lavere gjennomtrekk blant medarbeidere, 90% engasjement og 225% høyere produktivitet. (Benevity, Garton & Mankins)

3. Folk har svært høy tillit til merkevaren de velger selv (80%). (Edelman)

4. Forbrukere ønsker å bidra til positiv endring gjennom å velge riktige merkevarer (61%). (Edelman)

5. CEO sin synlighet i sosiale medier påvirker kjøpsbeslutningen til 56% av kundene i B2B-segmentet. (Highwire)

6. Av de som følger en CEO online sier 66% at det er mer sannsynlig de gir merkevaren en anbefaling. (Highwire)

7. Synlige ledere står i gjennomsnitt for 58% av selskapets samlede omdømme. (Highwire)

8. Folk har tillit til folk, ikke til logoer (mye forskning dokumenterer det).

9. På tvers av global geografi, alder, kjønn, utdanning og kultur sier folk at de har tillit til merkevarer som mener noe og er villige til å jobbe for at "jeg og mitt liv" skal bli bedre ("de trenger ikke å redde verden"). (Edelman)

10. Skandinavisk ledelse bygger på tillitsbasert kultur. Det folk ønsker fra ledere fremfor alt akkurat nå er Håp. (Gallup).

11. Flate hierarkier, (som vi har i Skandinavia), skaper nærmere og sterkere relasjoner. (Funn fra egen masteroppgave).

12. Transparens og kunnskapsdeling er sterke norske verdier og matcher forbrukernes krav til autentisitet. (Gallup m.fl.)

13. Tillit til Merkevaren har blitt like viktig som pris og kvalitet i kjøpsbeslutninger (88%). (Edelman)

14. Når merkevarer velger å ikke være synlige svarer 53% at de antar det er fordi de enten ikke gjør noe, eller at de skjuler noe. (Edelman)

15. I følge Gallup sin årlige undersøkelse har medarbeider-engasjement gått ned fra 23% til 21% globalt. (Gallup)

16. Av alle kontinent har Europa lavest nivå på medarbeider-engasjement med bare 13%. Norge ligger på samme nivå som globalt snitt med 21%. (Gallup)

17. Leder-engasjement har falt fra 30% til 27% og er hovedårsaken til at medarbeider-engasjement også er historisk lavt. (Gallup)

18. Den største nedgangen i engasjement finnes blant kvinnelige ledere med 7%. (Gallup)

19. Hovedbudskapet i Gallups årlige engasjement-undersøkelse er å investere i ledere, ved for eksempel å heve deres coaching-kompetanse.

20. Norge er blant verdens rikeste land, har stor tilgang til kapital og kompetanse, og dessuten har regjeringen satt mål å bli verdens mest digitaliserte land innen 2030. Det er en høy ambisjon, men det er også en stor mulighet for norske virksomheter!

"Make me feel good, make me feel stable, make me feel secure, give me hope for the future, and give me quality facts. That's the new job for brands."

2025 Edelman Trust Barometer

Strategi.

Ledelse.

Merkevarebygging.

LEDER ER VIKTIGSTE MERKEVAREAMBASSADØR

Strategisk

merkevarebygging

Strategisk merkevarebygging handler om å forstå virksomhetens formål sånn at merkevarehistorien som fortelles er den samme uavhengig av hvem som forteller den.

Ledere som skjønner hvordan deres verdi er uløselig knyttet til virksomhetens formål bygger formålsdrevne organisasjoner som har høyere engasjement og skaper betydelig bedre resultat.

Ta kontakt for å få en effektiv merkevarestrategi, den inkluderer også plan for gjennomføring. Du kan lese mer om våre produkt og tjenester her, eller booke tid til en uformell samtale her.

LEDELSE FORANKRET I SKANDINAVISKE VERDIER

Synlige ledere & rollemodeller

Synlige og formålsdrevne ledere tiltrekker medarbeidere, kunder og samarbeids-partnere, og de bygger tillit og lojalitet til seg selv og merkevaren.

En studie fra Harvard Business School avdekket at formålsdrevet ledelse frigjør et større potensial av menneskelig kapasitet, hjelper medarbeidere til å nå høyere tilfredshet, lederne har det bedre selv, de oppnår høyere markedsandeler og vokser tre ganger raskere enn sine konkurrenter. Annen forskning viser også imponerende tall for formålsdrevne selskap, blant annet at de hadde en gjennomsnittlig årlig egenkapitalavkastning på 13,1%-9% høyere enn gjennomsnittet i S&P 500, de presterte 10 ganger bedre enn S&P 500 og 15:1 bedre enn markedet. (Firms of Endearment).

Knowing Why tilbyr merkevarestrategi for virksomhetsledere, virksomheter og styrer, les mer om disse her, eller book møte her for en uformell samtale.

"If you go to work in a purpose-driven organization, you are a happier person.... and you will go home happier."

Simon Sinek

LET'S WORK TOGETHER

Suspendisse pulvinar, metus vitae finibus interdum, nunc nibh interdum ante quis nisi.

Knowing Why as - Privacy Policy - Terms of Service