"Jeg klarer ikke å akseptere at norske ledere ikke ønsker synlighet!"

Kristine Sirnes, strategisk rådgiver

Bildet er AI-generert, det vil si en kobling av privat bilde og Momo.ai

Fundamentet i god ledelse er å møte behovene til de som følger dem, og akkurat nå ønsker folk seg ledere som skaper håp. Det krever synlighet, og det er en helt unik mulighet for å skape vekst i norske virksomheter.

Her er 20 grunner for å inspirere ledere i norske virksomheter til å bli mer synlige:

1. Institusjonell tillit til for eksempel media og myndigheter kollapser (55%), mens tillit til merkevarer eksploderer (68%). (Edelman)

2. Formålsdrevne selskap opplever 57% lavere gjennomtrekk blant medarbeidere, 90% engasjement og 225% høyere produktivitet. (Benevity, Garton & Mankins)

3. Folk har svært høy tillit til merkevaren de velger selv (80%). (Edelman)

4. Forbrukere ønsker å bidra til positiv endring gjennom å velge riktige merkevarer (61%). (Edelman)

5. CEO sin synlighet i sosiale medier påvirker kjøpsbeslutningen til 56% av kundene i B2B-segmentet. (Highwire)

6. Av de som følger en CEO online sier 66% at det er mer sannsynlig de gir merkevaren en anbefaling. (Highwire)

7. Synlige ledere står i gjennomsnitt for 58% av selskapets samlede omdømme. (Highwire)

8. Folk har tillit til folk, ikke til logoer (mye forskning dokumenterer det).

9. På tvers av global geografi, alder, kjønn, utdanning og kultur sier folk at de har tillit til merkevarer som mener noe og er villige til å jobbe for at "jeg og mitt liv" skal bli bedre ("de trenger ikke å redde verden"). (Edelman)

10. Skandinavisk ledelse bygger på tillitsbasert kultur. Det folk ønsker fra ledere fremfor alt akkurat nå er Håp. (Gallup).

11. Flate hierarkier, (som vi har i Skandinavia), skaper nærmere og sterkere relasjoner. (Funn fra egen masteroppgave).

12. Transparens og kunnskapsdeling er sterke norske verdier og matcher forbrukernes krav til autentisitet. (Gallup m.fl.)

13. Tillit til Merkevaren har blitt like viktig som pris og kvalitet i kjøpsbeslutninger (88%). (Edelman)

14. Når merkevarer velger å ikke være synlige svarer 53% at de antar det er fordi de enten ikke gjør noe, eller at de skjuler noe. (Edelman)

15. I følge Gallup sin årlige undersøkelse har medarbeider-engasjement gått ned fra 23% til 21% globalt. (Gallup)

16. Av alle kontinent har Europa lavest nivå på medarbeider-engasjement med bare 13%. Norge ligger på samme nivå som globalt snitt med 21%. (Gallup)

17. Leder-engasjement har falt fra 30% til 27% og er hovedårsaken til at medarbeider-engasjement også er historisk lavt. (Gallup)

18. Den største nedgangen i engasjement finnes blant kvinnelige ledere med 7%. (Gallup)

19. Hovedbudskapet i Gallups årlige engasjement-undersøkelse er å investere i ledere, ved for eksempel å heve deres coaching-kompetanse.

20. Norge er blant verdens rikeste land, har stor tilgang til kapital og kompetanse, og dessuten har regjeringen satt mål å bli verdens mest digitaliserte land innen 2030. Det er en høy ambisjon, men det er også en stor mulighet for norske virksomheter!

"Make me feel good, make me feel stable, make me feel secure, give me hope for the future, and give me quality facts. That's the new job for brands."

2025 Edelman Trust Barometer

Strategi.

Ledelse.

Merkevarebygging.

POSISJONERING FOR Å TA MARKEDSANDELER

Strategisk

merkevarebygging

Hvorfor forteller folk ulike historier om samme merkevare?

Strategisk merkevarebygging starter ofte med følgende spørsmål: Hva gjør oss unike? Når ledere ser og skjønner koblingen mellom sin personlige verdi og virksomhetens formål og unike egenskaper, skjer magien.

Alle forteller samme historie. Engasjementet øker. Resultatene følger.

Ikke bare presterer formålsdrevne organisasjoner bedre, de tar i tillegg markedsandeler fra konkurrenter som fortsatt lurer på hva de egentlig driver med. Hva er din merkevares unike historie?

Knowing Why hjelper med å utvikle en effektiv merkevarestrategi som inkluderer plan for gjennomføring. Planen kan være ny, eller bygges rundt eksisterende aktiviteter og planer. Du kan lese mer om Knowing Why's produkter og tjenester her, eller booke tid med oss her.

LEDELSE FORANKRET I SKANDINAVISKE VERDIER

Synlige ledere & rollemodeller

Hvorfor synes ikke norske ledere seg når synlighet faktisk driver vekst?

Harvard Business School er krystallklar: Formålsdrevne ledere frigjør menneskelig potensial på måter som får medarbeidere til å prestere bedre, føle seg mer tilfredse, og bygge sterkere tillit til både leder og merkevare.

Tallene? 3x raskere vekst enn konkurrentene. 9% høyere egenkapital-avkastning. 10x bedre enn S&P 500. Men her er poenget: Du kan ikke være formålsdrevet i det skjulte. Synlige ledere tiltrekker medarbeidere, kunder og partnere fordi de våger å være synlige og stå for noe.

Vi tilbyr merkevarestrategi for virksomhetsledere, virksomheter og styrer, les mer om disse her, eller book møte med oss her.

AI, KOMPETANSE OG KONTINUERLIG UTVIKLING

Innovative

Organisasjoner

Hvorfor feiler så mange merkevarestrategier i implementeringen?

Fordi de glemmer at strategi bare er dokument og ord. Vellykket operasjonalisering krever at alle - fra toppledelse til frontlinje - forstår og lever merkevaren. Her har nordiske virksomheter sitt eget verdifulle våpen: Vår tradisjon for flate strukturer, rettferdighet og likeverd. Vi er naturlig rigget for å utløse kreativitet og engasjement på måter hierarkiske kulturer må jobbe mye mer for å få til.

Nøkkelen: Gi alle tilgang til kompetanse, utnytt AI smart, og dyrk kontinuerlig personlig utvikling. Da skjer magien.

Knowing Why tilbyr community og coaching for ledere og medarbeidere som ønsker kontinuerlig utvikling i et AI-tilpasset arbeidsliv og samfunn. Les mer om det her, eller book møte med oss her.

"If you go to work in a purpose-driven organization, you are a happier person.... and you will go home happier."

Simon Sinek

LET'S WORK TOGETHER

Suspendisse pulvinar, metus vitae finibus interdum, nunc nibh interdum ante quis nisi.

Knowing Why as - Privacy Policy - Terms of Service